Jak zgłosić się do ZUS przy zakładaniu firmy? Czy można zrobić to przez internet?

Zmiany w CEIDG zakładają duże ułatwienie dla przedsiębiorców w kwestii ubezpieczenia siebie i członków rodziny w ZUS. Zgłoszenie do ZUS będzie możliwe już w trakcie rejestracji firmy w CEiDG. Teoretycznie – a jak to rozwiązanie wygląda w praktyce?

Zakładanie firmy i zgłoszenie do ZUS

Obecnie proces zakładania firmy jest bardzo uproszczony, a przedsiębiorca ma o wiele mniej procedur do przejścia niż jeszcze parę lat temu.

To, co jednak pozostało niezmienne, to wizyta w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych – bądź też przesłanie drogą elektroniczną odpowiedniego formularza zgłaszającego przedsiębiorcę do wybranych ubezpieczeń.

Mimo że przy składaniu wniosku CEiDG-1 następuje zgłoszenie przedsiębiorcy do ZUS jako płatnika składek (czyli tego, który je odprowadza), to w ciągu 7 dni przedsiębiorca musi dostarczyć do placówki także dokumenty związane ze zgłoszeniem siebie jako osoby ubezpieczonej.

Ważne zmiany w CEiDG – zaktualizuj wpis i uniknij wykreślenia z rejestru przedsiębiorców

Wizyta w ZUS zbędna dzięki zmianom w przepisach – nowe CEiDG, nowe zasady

Nowe przepisy, które regulują m.in. zasady zgłaszania się do ubezpieczeń w ZUS, weszły w życie w maju br. Zgodnie z nimi przedsiębiorca może tego dokonać w trakcie składania wniosku do CEiDG.

Może wtedy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego także członków swojej rodziny.

Kwestia zgłaszania pracowników i zleceniobiorców pozostaje bez zmian – na formularzu ZUS ZUA lub ZZA bezpośrednio do ZUS zaraz po zatrudnieniu nowej osoby.

Zakładanie firmy – obowiązki wobec ZUS

Jest tylko jedno „ale’…

Choć przepisy weszły w życie w maju br., to w praktyce zaczną one obowiązywać dopiero po upływie roku od ich wprowadzenia.

Przedsiębiorcy muszą więc poczekać jeszcze 12 miesięcy na możliwość skorzystania z nowego udogodnienia.

Nowe przepisy

Chcesz księgować swoją firmę w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo.
  • Wystaw fakturę, dodaj koszt, opłać podatek wprost z inFaktu przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • Otrzymasz bezpłatne wsparcie specjalistów.
  • A gdy Twoje potrzeby wzrosną – inFakt zapewni Ci osobistą księgową lub księgowego.

Załóż testowe konto

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.