Zaświadczenie o niezaleganiu online
Zaświadczenie o niezaleganiu online – tak, jest to już możliwe. Myślę, że dla wielu podatników będzie to duże ułatwienie. Gdzie i jak złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu lub stwierdzającego zaległość?
Zaświadczenie o niezaleganiu online
Do tej pory była opcja złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego zaległość podatkową osobiście w urzędzie lub listownie. Natomiast teraz Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii we współpracy z Ministerstwem Finansów uruchomiło internetową usługę umożliwiającą złożenie wniosku oraz uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach bądź stwierdzającego stan zaległości za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl.
Zaświadczenie o którym mowa, często jest potrzebne podatnikowi do banku jeśli stara się o kredyt, do sklepu jeśli chce płatność rozłożyć na raty, czy też w sytuacji jeśli staje do jakiegoś przetargu.
Urząd odpowie na wniosek przedsiębiorcy, tj. wyda zaświadczenie jeśli pismo będzie kompletne. Ważne jest, aby w piśmie znalazło się żądanie, jakie informacje mają być potwierdzone przez urząd w zaświadczeniu. Chodzi o to, czy urząd ma potwierdzić brak zaległości we wszystkich podatkach, które podatnik płaci czy ma podać informację o stanie zaległości w podatkach.
Co więcej, urząd może wydać postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, np. jeśli w trakcie weryfikacji informacji przez urząd ujawnione zostaną zaległości.
Podatnik może też złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu innego przedsiębiorcy. Aby otrzymać takie zaświadczenie, potrzebna jest najpierw pisemna zgoda sprawdzanej osoby, aby urząd wydał innemu przedsiębiorcy zaświadczenie. Zgoda powinna być urzędowo poświadczona.
Jak złożyć wniosek online?
Jak wskazuje resort finansów na swojej stronie www, dzięki nowej usłudze przedsiębiorca może złożyć wniosek na tzw. piśmie ogólnym, korzystając z serwisu biznes.gov.pl. Wniosek zostanie przesłany na skrzynkę podawczą urzędu skarbowego na platformie ePUAP. Urząd skarbowy wyda zaświadczenie w formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Za wydanie zaświadczenia należy wnieść opłatę w wysokości 21 zł, a jeśli konieczne jest pełnomocnictwo to wówczas dodatkowo należy uregulować 17 zł. Nie trzeba uiszczać opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa dla:
- małżonka
- wstępnego (rodzicie, dziadkowie)
- zstępnego (dzieci, wnuki)
- rodzeństwa
- osoby ujawnionej jako pełnomocnik w CEIDG
- kontaktów z ZUS
Jeżeli pełnomocnik został ustanowiony i ujawniony w CEIDG lub prokurent w KRS, powołanie się na takie pełnomocnictwo nie podlega opłacie skarbowej. Ustanowienie pełnomocnika jest widoczne w rejestrach publicznych i nie musi być dodatkowo potwierdzane dokumentem pełnomocnictwa.
Pełnomocnictwo udzielone w formie aktu notarialnego, w którym jest zawarta informacja o uiszczeniu opłaty skarbowej 17 zł od pełnomocnictwa, nie wymaga ponownej opłaty skarbowej (17 zł).
Zaświadczenie jest wydawane po 7 dniach od dnia złożenia kompletnego wniosku. Jeśli podatnik nie zgadza się ze stanowiskiem, może złożyć zażalenie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Gdzie złożyć wniosek o niezaleganiu?
W zależności od rodzaju zobowiązania podatkowego, wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, składa się odpowiednio do:
- naczelnika urzędu skarbowego lub w dowolnym centrum obsługi – gdy chodzi np. o PIT, VAT, CIT, akcyzę,
- wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty – gdy chodzi np. o podatek od nieruchomości lub od środków transportowych,
- marszałka województwa – gdy chodzi np. o opłatę za korzystanie ze środowiska.
Należy pamiętać, że w podatku od nieruchomości, właściwość miejscową ustala się według miejsca położenia nieruchomości.
Podziel się nim ze znajomymi