Co może obejmować zakaz konkurencji? Czy obowiązuje on także po zakończeniu umowy z pracodowcą?
Informacja na temat know-how, bazy danych, sposobie działaniu firmy są bardzo cennym elementem, który coraz częściej są chronione przez zakaz konkurencji. Kogo dotyczy i jakie są konsekwencje umieszczonej klauzuli.
Zakaz konkurencji został określony w rozdziale IIa kodeksu pracy. Umieszczenie klauzuli w umowie jest wygodnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy chcą się zabezpieczyć przed wyciekiem informacji na temat przedsiębiorstwa.
Informacja umieszczona w umowie o pracę lub umowie cywilnoprawnej zabrania pracownikowi prowadzenia działalności konkurencyjnej przeciw pracodawcy. Dodatkowo pracownik nie może świadczyć pracy na rzecz innego podmiotu, prowadzącego działalność konkurencyjną ( art. 101¹ § Kodeksu pracy). Definicja „działalności konkurencyjnej” nie została wyjaśniona w kodeksie przez co pracodawca powinien określić zakres zabronionych działań w umowie. Dodatkowo warto zaznaczyć, że klauzula o zakazie konkurencji powinna być zawarta jedynie w formie pisemnej.
Art. 101³ . Umowy, o których mowa w art. 101¹ § 1 i w art. 101² § 1, wymagają pod rygorem nieważności formy pisemnej.
Ustanie stosunku pracy a zakaz konkurencji
Jeżeli umowa o pracę nie określała czasu trwania klauzuli o zakazie konkurencji wówczas, wraz z ustaniem stosunku pracy przestaje ona obowiązywać. Strony mogą zawrzeć umowę o zakazie konkurencji po wygaśnięciu stosunku pracy. Warto zastanowić się nad takim rozwiązaniem w przypadku gdy pracownik miał dostęp do szczególnie ważnych informacji, które mogą narazić pracodawcę na szkodę. W umowie należy określić okres obowiązywania oraz wysokość należnego odszkodowania pracownikowi od pracodawcy.
Zgodnie z art. 101² §3 odszkodowanie to nie może być niższe niż 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji.
Co powinna zawierać klauzula o zakazie konkurencji?
Aby klauzula była wiążąca powinna zawiera następujące informację:
- okres obowiązywania,
- zakres działalności, której nie można wykonać w trakcie zakazu,
- określenie należnego odszkodowania pracownikowi od pracodawcy po zakończeniu stosunku pracy
Dodatkowo zakaz konkurencji powinien być w formie pisemnej umowy a nie oświadczenia które nie będzie wiążące w tym przypadku.
W momencie naruszenia przez pracownika zakazu konkurencji, pracodawca ma prawo dochodzić szkody na zasadach określonych w kodeksie pracy dział piąty, rozdział I.
Podziel się nim ze znajomymi