Czy do dorywczych zleceń opłaca się bardziej zatrudniać na umowę zlecenie czy o dzieło? Czym jest ramowa umowa o współpracy?
Nie jest łatwo prowadzić firmę w pojedynkę – czasami opłaca się zlecić część zadań, aby nie tracić czasu na rzeczy, które kto inny zrobi lepiej i szybciej. Wówczas niezbędni są współpracownicy. Jak spisać dobrą umowę?
Jakiej umowy potrzebuję?
Załóżmy, że znalazłeś już swojego wymarzonego współpracownika – wirtuoza grafiki, guru programowania, błyskotliwego copywritera czy magika od SEO. Zakurzone zlecenia w to-do-listach czekają na realizację. Teraz więc należy sporządzić dla współpracownika umowę. W przypadku współpracowników, są zwykle trzy możliwości:
Umowa o dzieło
- przedmiotem umowy o dzieło jest efekt działań, rezultat, określany terminem „dzieła”
- efekt ma większe znaczenie niż sposób wykonania dzieła
- umowa jest z reguły płatna (chyba że mówi inaczej)
- wykonanie dzieła z reguły można przekazać osobom trzecim (chyba że umowa mówi inaczej)
- wynagrodzenie zależy m.in. od przedstawienia rezultatu prac (według zasad opisanych umową)
- nie ma konieczności opłacania składek ZUS za współpracownika (dotyczy osób, które nie są jednocześnie zatrudnione na etacie)
- przeniesienie praw autorskich może okazać się niezbędne (jeśli przedsiębiorca np. chce mieć prawo do powielania i rozpowszechniania dzieła)
- umowa może mieć formę ustną, ale przeniesienie praw autorskich wymaga formy pisemnej
Przykładowe zlecenia: strona www, logotyp, seria precli, napisanie eBooka, aplikacja mobilna, audyt, szkolenie.
Umowa zlecenie (czasami także „umowa zlecenia”)
- przedmiotem umowy jest staranne wykonywanie powierzonego zlecenia
- sposób wykonania ma większe znaczenie niż efekt
- umowa może być bezpłatna
- zlecenia z reguły nie można przekazać osobom trzecim (chyba że umowa mówi inaczej)
- wynagrodzenie zależy od starannego wykonywania zlecenia
- konieczność opłacania składek ZUS społecznych i zdrowotnych (nie dotyczy studentów; pracownicy będący jednocześnie na etacie z wynagrodzeniem min. 1500 zł – tylko składki zdrowotne)
- przeniesienie praw autorskich zwykle nie jest konieczne
- umowa może mieć formę ustną
Przykładowe zlecenia: roznoszenie ulotek, przeprowadzenie kampanii reklamowej, telemarketing, ochrona, wsparcie techniczne, konsultacje.
Umowa ramowa o współpracy
Taki kontrakt należy do umów „nienazwanych”, nie jest określony w przepisach i mają do niego odniesienie zasady ogólne kodeksu cywilnego. Umowę ramową spisuje się, aby określić ogólne warunki regularnej współpracy, w tym np. szczegóły konkretnych zleceń, wynagrodzenie i sposób zapłaty, sposób i terminy wykonania, formę i terminy zgłaszania poprawek, itp. W praktyce taką umowę często spisują pomiędzy sobą dwie firmy, aby w przyszłości konkretne zlecenia rozliczać na podstawie faktur VAT.
Każdą z tych umów sporządzisz w Umownie.pl
Te trzy typy umów można łatwo i szybko wystawić w Umownie.pl – siostrzanym serwisie inFaktu przeznaczonym dla osób zatrudniających współpracowników. Wystarczy podać kwotę netto lub brutto, a serwis sam wyliczy jakie kwoty podatków i jakie składki ZUS trzeba zapłacić. O innych, ciekawych możliwościach Umownie.pl pisaliśmy m.in. tutaj.
Podziel się nim ze znajomymi