Motocykl nie podlega jednorazowej amortyzacji
15 czerwca 2016 r. została wydana interpretacja indywidualna Ministra Finansów sygn. DD9.8220.2.197.2016.KZU zmieniająca interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 listopada 2015 r. , sygn. IBPB-1-1/4511-551/15/WRz.
Podatnik wnioskujący o wydanie indywidualnej interpretacji planował zakupić motocykl i wykorzystywać go na potrzeby działalności gospodarczej. Wnioskodawca zapytał czy kupując motocykl będzie mógł skorzystać z opcji jednorazowej amortyzacji.
Zdaniem Wnioskodawcy mali podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT, z wyłączeniem samochodów osobowych. Motocykl przyporządkowany jest do grupy 7 symbolu 740 KŚT (Motocykle, przyczepy i wózki motocyklowe), a zatem od wartości początkowej motocykla można dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, ponieważ ten środek transportu nie jest samochodem osobowym, który jest przyporządkowany do 741 KŚT (Samochody osobowe).
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.
Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów uznał, że Interpretacja indywidualna wydana przez upoważniony organ nie jest prawidłowa i zmienił ją z urzędu.
Minister Finansów przywołał definicję samochodu osobowego z art. 5a pkt 19 a ustawy o PIT zgodnie z którym, ilekroć w ustawie mowa jest o samochodzie osobowym – oznacza to pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:
pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,
pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
agregat elektryczny/spawalniczy,
do prac wiertniczych,
koparka, koparko-spycharka,
ładowarka,
podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
żuraw samochodowy,
pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług.
Minister Finansów zauważył, że definiując samochód osobowy na gruncie ustawy o PIT ustawodawca posłużył się odesłaniem do pojęcia pojazdu samochodowego z ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Zgodnie zaś z art. 2 pkt 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazdem samochodowym, jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. W myśl natomiast art. 2 pkt 45 tej ustawy motocykl to pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół.
Minister Finansów stwierdził, że pojęcie pojazdu samochodowego na gruncie ustawy Prawo o ruchu drogowym, do którego odsyła art. 5a pkt 19a ustawy o PIT obejmuje również motocykle. Motocykl mieści się zatem w definicji samochodu osobowego, o której mowa w art. 5a pkt 19a ustawy o PIT.
W związku z powyższym Minister Finansów uznał, że motocykl nie podlega jednorazowej amortyzacji.
Podziel się nim ze znajomymi