Czy laptop firmowy lepiej amortyzować,czy rozliczyć jednorazowo w kosztach? Jak rozliczyć koszt gwarancji sprzętu?

Komputer to dziś sprzęt nieodzowny w praktycznie każdej firmie. Możliwość ujęcia jego zakupu w kosztach uzyskania przychodów nie stanowi żadnego problemu. Komputer z gwarancją rozliczamy na kilka sposobów.

Komputer służbowy – sprzęt potrzeby w każdej firmie

Obok faksu czy drukarki, komputer jest jednym z urządzeń najczęściej używanych w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej. Nie można sobie bez niego wyobrazić pracy nie tylko grafika, programisty, sprzedawcy internetowego, ale też wielu innych specjalistów – choćby osoby zajmującej się działalnością budowlaną (np. jako narzędzie do prowadzenia księgowości i wystawiania faktur).

Zakup takiego sprzętu śmiało można wrzucać w koszty uzyskania przychodu bez obawy, że zostanie on zakwestionowany.

Komputer może być środkiem trwałym lub zwykłym wydatkiem firmowym

Jeżeli komputer ma być używany w firmie poniżej roku, można go rozliczyć w kosztach jednorazowo. W przypadku zaś, gdy przedsiębiorca planuje użytkować go powyżej 12 miesięcy, a wartość sprzętu przekracza 3,5 tys. zł, można go rozliczyć na zasadach amortyzacji (stopniowo).

5 sposobów na obniżenie podatku, czyli amortyzacja w firmie

Nawet w przypadku drogiego komputera istnieje jednak możliwość zastosowania amortyzacji jednorazowej korzystając ze stawki 100%. Od strony praktycznej polega to na natychmiastowym ujęciu wydatku w kosztach uzyskania przychodów. To opcja dostępna nowym przedsiębiorcom oraz małych podatnikom, których przychody w ubiegłym roku podatkowym nie przekroczyły 1,2 mln złotych.

Jednorazowa amortyzacja – nie płać podatku

Do kosztów można zaliczyć również programy niezbędne do pracy m.in. pakiet Office, Photoshop czy inne specjalistyczne aplikacje – o ile mają uzasadnienie w danej branży.

Komputer, gwarancja i portfel

Komputer z gwarancją rozliczamy na 2 sposoby

Co ważne, przepisy pozwalają także na wrzucenie w koszty gwarancji zakupionego sprzętu. Sposób postępowania zależy tu od pewnych czynników, a przepisy są interpretowane na kilka sposobów.

I tak, jeśli gwarancja wpisana na fakturze jest osobną pozycją i obejmuje okres przekraczający jeden rok, a komputer nie jest środkiem trwałym, rozliczamy ją dzieląc jej wartość na części przypadające na każdy rok obowiązywania gwarancji.

Koszt gwarancji trzeba więc rozliczać stopniowo, traktując go jako tzw. koszt pośredni.

Istnieje inna opcja. Jeśli zakupiony komputer jest środkiem trwałym, czyli m.in. przedsiębiorca zamierza wykorzystywać komputer przez ponad rok i wyłącznie w firmie, a jego wartość przekracza 3,5 tys. zł, to gwarancja może zwiększyć jego wartość początkową.

Co za tym idzie, gwarancja będzie amortyzowana razem z całym urządzeniem.

Jest to jednak stanowisko, z którym nie każdy się zgadza. Gwarancja i jej przedłużenie są często traktowane jako element, który nie powinien być traktowany jako zwiększenie wartości początkowej środka trwałego, a co za tym idzie powinien być zaliczony do standardowych kosztów firmowych.

Które stanowisko jest prawidłowe? Tutaj decyzja należy do przedsiębiorcy. Najczęściej uznaje się, że gwarancja wykupiona wraz z zakupem komputera zwiększa jego wartość początkową – jeśli uznamy go za środek trwały.

Jak wprowadzić środek trwały w aplikacji inFakt

Załóż testowe konto i korzystaj za darmo!

  • Kontaktuj się z naszymi specjalistami od poniedziałku do soboty w godzinach 7 – 22.
  • Przekonaj się, że wystawianie faktur i dbanie o porządek w dokumentach jest proste!

Załóż konto

Masz pytania co do sposobu rozliczania zakupu sprzętu komputerowego oraz oprogramowania? Jesteśmy do dyspozycji. Napiszcie do nas na adres info@infakt.pl.