Jak wygląda protokół likwidacji środka trwałego – wzór. Czy od sprzedaży majątku firmowego trzeba zapłacić VAT?
Wycofanie składników majątku z firmy może mieć różne przyczyny. Sprzęt może się zniszczyć, zużyć albo stać się po prostu zbędny. Przy wycofaniu składników z firmowego majątku przedsiębiorca może zostać zobligowany do zapłaty podatków. Jak przedstawia się to w praktyce?
Przy likwidacji majątku konieczny jest protokół
Majątek przedsiębiorcy stanowią wszystkie rzeczy ujęte w kosztach w ramach działalności. Można wśród nich wymienić telefon komórkowy, samochód, meble czy sprzęt komputerowy. Do majątku firmowego zaliczają się również składniki, które nie mają fizycznej postaci, np. licencja na korzystanie z oprogramowania.
Co oczywiste rzecz, która znalazła się w majątku firmy nie musi w nim pozostać na zawsze. Przedsiębiorca może ją po prostu wycofać z działalności. Jednym ze sposobów jest likwidacja firmowego majątku. Najczęściej do niej dochodzi, kiedy konkretny sprzęt nie nadaje się do dalszego użytku (np. jest zużyty lub przestarzały). W takiej sytuacji należy sporządzić protokół likwidacyjny, w którym powinno się zawrzeć co najmniej:
- datę i przyczynę likwidacji,
- dane identyfikacyjne sprzętu,
- podpis osoby sporządzającej protokół.
Kiedy sprzęt zostaje zlikwidowany ze względu na awarię najlepiej posiadać opinię serwisanta o jego stanie technicznym. W przypadku akcesoriów elektronicznych należy również posiadać potwierdzenie oddania urządzenia do punktu odbioru zużytej elektroniki. Precyzyjne udokumentowanie likwidacji majątku jest istotne ze względu na ewentualną kontrolę. Co istotne z tytułu likwidacji przedsiębiorca nie musi płacić zarówno podatku dochodowego, jak i VAT-u.
Sprzedaż majątku firmy oznacza zapłatę podatków
Jeśli składnik firmowego majątku nadaje się jeszcze do użytku i przedsiębiorca stwierdzi, że nie chce go likwidować może zdecydować się na jego sprzedaż. W tym przypadku konieczne jest udokumentowanie transakcji fakturą. Tym samym to przychód z działalności, który podlega opodatkowaniu. A jak wygląda to w kwestii podatku VAT?
Otóż od 1 stycznia 2014 r. przedsiębiorcy nie mogą już korzystać ze zwolnienia z VAT przy sprzedaży „używanych” składników firmowego majątku. Wynika to z faktu, że z przepisów zniknęło pojęcie „towarów używanych” w dotychczasowym brzmieniu. Zwolnienie z VAT sprzedaży majątku firmowego dotyczy obecnie jedynie tych towarów, które były wykorzystywane na cele działalności zwolnionej z VAT.
Nie jest w tym przypadku istotny okres używania sprzętu w firmie. Pozostali przedsiębiorcy obowiązkowo muszą opodatkować VAT-em sprzedaży również tych towarów, przy zakupie których nie przysługiwało prawo do jego odliczenia.
Przekazanie majątku na potrzeby osobiste
Poza zlikwidowaniem i sprzedażą, przedsiębiorca może przeznaczyć majątek firmowy na cele osobiste. Takie działanie nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej w związku z tym nie trzeba płacić podatku dochodowego. Należy jednak pamiętać, że stanie się to konieczne jeśli przedsiębiorca wycofa składnik z majątku firmy, a następnie sprzeda go przed upływem 6 lat. Po tym terminie nie trzeba obawiać się żadnych konsekwencji na gruncie podatków.
W sytuacji przekazania majątku na potrzeby osobiste konieczna może się okazać zapłata podatku VAT. Jest to nieuniknione jeśli w momencie „wrzucania w koszty” przedsiębiorca miał prawo odliczyć VAT od tego wydatku. Żadnej roli nie gra fakt czy z takiej możliwości skorzystał, czy też nie. Podstawą opodatkowania jest tutaj aktualna wartość rynkowa konkretnego składnika majątku.
W przypadku przedsiębiorcy, który nie jest VAT-wcem lub nie miał prawa do odliczenia VAT-u przy zakupie np. komputera, to w momencie jego przekazania na cele prywatne powinien wyłącznie sporządzić odpowiednie oświadczenie. Taki dokument powinien zawierać m.in. opis zdarzenia, datę oraz jasne oznaczenie przedmiotu.
Nie wiesz co zrobić z firmowym majątkiem? Zadzwoń do księgowych inFaktu
Zastanawiasz się jak najkorzystniej wycofać konkretny składnik z majątku firmy? Zadzwoń do inFaktu, a nasi księgowi wyjaśnią Ci wszelkie wątpliwości. Co jeszcze zyskujesz będąc użytkownikiem inFaktu?
- dostęp do rozliczeń 24/h na dobę – wystarczy Ci tylko komputer z dostępem do Internetu,
- 30-dniowy okres próbny Programu do Księgowości – zupełnie za darmo,
- świadomość finansów firmy – prowadzisz księgowość na własną rękę.
Chcesz skorzystać z możliwości jakie daje inFakt? Po prostu załóż konto używając poniższego formularza.
Podziel się nim ze znajomymi