Druk ZUS Z-3
Jak obecnie wygląda druk ZUS Z-3? W jakich sytuacjach ma zastosowanie? Jak wypełnić druk ZUS Z-3 wypełnić? Jakie dane trzeba w nim uzupełnić?
Druk ZUS Z-3 – zastosowanie
Formularz ZUS Z-3 to zaświadczenie płatnika składek dotyczące pracowników. Ostatnia aktualizacja formularza była 29 stycznia 2018 r.
ZUS Z-3 wypełnia pracodawca, w sytuacji gdy jego pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku chorobowego, zasiłku opiekuńczego, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, zasiłku wyrównawczego lub świadczenia rehabilitacyjnego i płatnikiem zasiłku jest ZUS.
Jak wskazano w instrukcji zamieszczonej na formularzu:
- wypełniamy go wielkimi literami,
- pola wyboru zaznaczamy znakiem X,
- wypełniamy druk niebieskim lub czarnym długopisem (nie ołówkiem),
- przed wypełnieniem dokumentu należy zapoznać się z pouczeniem.
Druk ZUS Z-3 – wypełnienie
W pierwszej części wpisywane są dane płatnika składek, czyli pracodawcy. Podawany jest :
- NIP lub REGON lub PESEL lub rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
- nazwę albo imię i nazwisko pracodawcy,
- dane adresowe : ulica, nr domu, lokalu, kod pocztowy miejscowość, nazwa państwa – jeśli inna niż Polska.
Kolejny krok, to wypełnienie danych osoby ubezpieczonej. Formularz wymaga podania:
- numer PESEL lub rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość (jeśli dana osoba nie ma PESEL),
- imię i nazwisko pracownika,
- dane adresowe pracownika: ulica, nr domu, lokalu, kod pocztowy miejscowość, nazwa państwa – jeśli inna niż Polska.
Następnie zamieszcza się informacji o tym, o jaki zasiłek występuje pracownik i za jaki okres.
W następnej części są informacje o zaświadczeniach lekarskich – czy są dołączane i jeśli tak, to czy w formie papierowej, czy elektronicznej e-ZLA. Przypomnę tylko, że zgodnie z obecnymi przewidywaniami od 1 lipca 2018 r. będą funkcjonować wyłącznie zwolnienia elektroniczne e-ZLA.
W kolejnym punkcie formularza wpisywane są informacje o pracowniku, takie jak:
- od kiedy i ewentualnie do kiedy jest zatrudniony,
- w jakim wymiarze czasu pracy jest zatrudniony,
- czy jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę tymczasową,
- czy wykonuje pracę za granicą,
- powód niezdolności do pracy.
Następna cześć druku dotyczy informacji o wypłaconych świadczeniach. Pracodawca musi odpowiedzieć na pytania:
- czy wypłacił wynagrodzenie za okresy orzeczonej niezdolności do pracy w danym roku kalendarzowym na podstawie art. 92 Kodeksu pracy?
- czy wypłacił zasiłek chorobowy/ świadczenie rehabilitacyjne?
- czy wypłacił zasiłek macierzyński?
Oczywiście te pytania dotyczą tego pracownika, za którego przesyłany jest druk.
Pracodawca musi uzupełnić też dodatkowe informacje, czy zgłaszał do ubezpieczenia chorobowego do 20 ubezpieczonych, czy powyżej.
Kolejne dane to informacje o składnikach wynagrodzenia miesięcznych, kwartalnych, rocznych i za inne okresy.
Na końcu formularza jest miejsce na wpisanie uwag, rachunku bankowego pracownika do wypłaty świadczenia oraz oświadczenie o poprawności danych i zobowiązanie do zgłoszenia zmian.
Podziel się nim ze znajomymi