Czy można wliczać amortyzację w koszty przy braku przychodów i czy da się później odzyskać koszty?

Główną cechą amortyzacji jest to, że przedsiębiorca wlicza ją regularnie w koszty firmowe, przez z góry ustalony okres czasu. Jest to świetny sposób na obniżenie podatku dochodowego do zapłaty. Czy mogę wliczać amortyzację w koszty, jeśli nie mam przychodów?

Amortyzacja to nietypowy koszt firmowy – rozłożony na raty

Amortyzacja to metoda rozliczenia zakupionego środka trwałego – czyli takiego składnika majątku, którego wartość zakupu przekroczyła 3500 zł – w kosztach uzyskania przychodu prowadzonej działalności.

Amortyzacja – 5 sposobów na obniżenie podatku dochodowego

Polega ona na rozłożeniu tego wydatku w czasie i ujmowaniu w kosztach firmowych tylko pewnej jego części (zgodnie z obowiązującą stawką procentową) do momentu, aż zaksięgowana zostanie jego pełna wartość.

Stawka amortyzacji – co to takiego?

Przedsiębiorca może przerwać amortyzację w kilku sytuacjach

Amortyzację środka trwałego można przerwać tylko w kilku sytuacjach. Są to m. in.:

  • sprzedaż danego środka trwałego – wszystkie odpisy amortyzacyjne nie ujęte do tej pory w KPiR trafiają do niej zbiorczo w momencie sprzedaży
  • darowizna środka trwałego,
  • likwidacja składnika majątku,
  • zawieszenie lub zamknięcie prowadzonej działalności gospodarczej
  • zaprzestanie  produkcji.

Jednorazowa amortyzacja przysługuje niemalże każdemu!

Portfel, blackberry i ultrabook

Czy mogę wliczać amortyzację w koszty, jeśli nie mam przychodów?

W związku z tym, jeśli przedsiębiorca nie zawiesił ani nie zlikwidował działalności gospodarczej (ani nie zaistniała żadna z powyższych sytuacji), a jedynie chwilowo nie otrzymuje z jej tytułu żadnych przychodów, nie ma możliwości zawieszenia odpisów amortyzacyjnych.

Istnieje jednak przepis, który daje przedsiębiorcy prawo do znacznego obniżenia kwoty amortyzacji, dzięki czemu można odpisy zachować na później – czyli do momentu, w którym firma zacznie osiągać znaczne przychody i amortyzacja przyda się jako dodatkowy koszt obniżający podatek.

Przedsiębiorca może obniżyć stawki amortyzacji niemalże do zera!

Zmiana stawki amortyzacyjnej następuje:

  • od miesiąca wprowadzenia środka trwałego do ewidencji
  • w trakcie trwania amortyzacji od pierwszego miesiąca kolejnego roku podatkowego.

Przedsiębiorca może obniżyć stawkę do każdej wartości, nawet do zera. Oznacza to wstrzymanie amortyzacji.

Obniżenie amortyzacji niemalże do zera jest możliwe

Jeszcze kilka lat temu takie postępowanie było kwestionowane przez organy podatkowe. Sugerowano, że właściwszym rozwiązaniem byłoby obniżenie stawki amortyzacji do 0,1%. Obecnie obniżenie stawki do zera stało się akceptowalną praktyką.

Przyspieszenie amortyzacji – czyli wyższe koszty firmy w krótszym czasie

Załóż testowe konto i korzystaj za darmo!

  • Kontaktuj się z naszymi specjalistami od poniedziałku do soboty w godzinach 7 – 22.
  • Przekonaj się, że wystawianie faktur i dbanie o porządek w dokumentach jest proste!

Załóż konto

Jeśli masz pytania odnośnie amortyzacji – zostaw komentarz pod artykułem lub napisz na adres: info@infakt.pl.