Czas na upoważnienie banku tylko do 31 stycznia 2017 r.
Tematem tego artykułu są nowe warunki, jakie należy spełnić aby podatnik mógł złożyć w US kaucję gwarancyjną. Zmiany dotyczą zatem podatników dokonujących sprzedaży towarów z załącznika nr 13 do ustawy o VAT.
Zgonie ze znowelizowanym art. 105b ust.1 ustawy o VAT, podmiot dokonujący dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, który spełnia łącznie następujące warunki:
1) nie posiada zaległości podatkowych w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,
2) nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
3) w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 10 i 11 załącznika nr 13 do ustawy – posiada koncesje wymagane w wykonywaniu działalności gospodarczej,
4) upoważnił bank mający siedzibę na terytorium kraju albo spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, której jest członkiem, prowadzące rachunek, wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym, na który dokonywana jest zapłata z tytułu dostawy tych towarów, do przekazywania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na tym rachunku
– może złożyć w urzędzie skarbowym kaucję gwarancyjną stanowiącą zabezpieczenie zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę w związku z dokonywaniem dostaw tych towarów oraz powstałych po wniesieniu kaucji gwarancyjnej zaległości podatkowych w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa. Spełnienie warunków ocenia się według stanu na dzień składania kaucji gwarancyjnej.
Warunek nr 2,3,4 to nowe warunki. W tym artykule skupię się na ostatnim z nich.
Upoważnienie, o którym mowa w pkt 4, powinno być sporządzone w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje bank albo SKOK, drugi przekazywany jest przez podatnika do US.
W przypadku gdy podatnik wycofa upoważnienie dla banku/SKOKu wówczas, bank/SKOK są zobowiązani do powiadomienia o tym fakcie US podatnika, najpóźniej następnego dnia roboczego od dnia otrzymania oświadczenia o cofnięciu upoważnienia.
Podatnik, nie może cofnąć upoważnienia za okres, w którym był on wymieniony w wykazie podmiotów, które złożyły kaucję gwarancyjną. W przypadku gdyby tak zrobił, takie cofnięcie upoważnienia nie wywołuje skutków prawnych.
W przypadku zmiany US, US właściwy przed zmianą jest zobowiązany do powiadomienia niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni roboczych od dnia zmiany właściwości, bank lub SKOK o nowym US podatnika.
Bank lub SKOK są zobowiązane na wniosek organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni roboczych od otrzymania wniosku do przekazania organowi informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na rachunku.
Banki/SKOKi mogą przekazywać te informacje za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych zapisanych w edytowalnej formie elektronicznej. Przezywanie informacji nie podlega żadnej opłacie.
Podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2017 r. zostali wpisani do wykazu podmiotów, które złożyły kaucję gwarancyjną są zobowiązane do upoważnienia banku/SKOKu do 31 stycznia 2017 r. Jeżeli tego nie dokonają, z dniem 1 lutego 2017 r. zostaną usunięci z wykazu przez US.
Podziel się nim ze znajomymi