Coworking w Polsce 2011
Informacje o badaniu
Zjawisko coworkingu zdobywa w Polsce coraz większą popularność.
- Informacje o badaniu
- Najważniejsze wnioski
- Korzystanie z biura coworkingowego
- Powody skorzystania z biura coworkingowego
- Branża i aktywność zawodowa
- Pracownicy
- Klienci
- Staż i obszar działalności
- Dochód
- Prowadzenie księgowości
- Samodzielne prowadzenie księgowości
- Biuro rachunkowe
- Aplikacje online
- Problemy w prowadzeniu Firmy
- Dane demograficzne
- Partnerzy badania
Jest to idea, w ramach której ludzie wolnych zawodów, freelancerzy, spotykają się w biurze coworkingowym i pracują niezależnie nad własnymi projektami.
W celu poznania specyfiki polskiego coworkingu oraz popularyzacji tego zjawiska, firma inFakt we współpracy z 10 wiodącymi centrami coworkingowymi w Polsce oraz agencją badawczą 4P research mix przeprowadziła badanie coworkerów, które pokazuje kim jest polski coworker i dlaczego zdecydował się na taką formę pracy.
W badaniu wzięły udział następujące biura coworkingowe:
- Antwork/Gdańsk
- Biurco/Warszawa
- Biuro Coworkingowe ParkIdea/Poznań
- COPOINT/Warszawa
- COCOBAR coworking place & community/Wrocław
- Coworking Center/Łódź
- Coworking Club/Warszawa
- Creative Hub/Warszawa
- Garden Office/Lublin
- Studio Kreatywnej Współpracy/Kraków
Czas realizacji badania:
Listopad 2010 – Marzec 2011
Wielkość próby:
N = 96
Metoda:
Badanie prowadzone jest metodą wywiadów internetowych (CAWI); Respondenci rekrutowani są poprzez wiadomości rozsyłane pocztą elektroniczną
Najważniejsze wnioski
- Najczęściej wiedza o biurze coworkingowym jest czerpana z Internetu (73%) a zdecydowanie rzadziej od znajomych (36%);
- Ponad 60% respondentów korzysta z biura coworkingowego od pół roku do roku. Blisko połowa (43%) korzysta z takiego biura codziennie, a kolejne 41% kilka dni w tygodniu. Najczęściej respondenci mają w biurze coworkingowym wykupiony miesięczny abonament (59%);
- 71% respondentów jako główny powód skorzystania z biura coworkingowego wymienia chęć oddzielenia pracy od życia prywatnego. Najczęściej wymienianą główną zaletą biura jest możliwość wymiany doświadczeń zawodowych z innymi użytkownikami biura (41%), ale także istotne wydają się przystępne ceny oraz satysfakcjonujące warunki do spotkań biznesowych;
- Typowy użytkownik biura coworkingowego jest zwykle mężczyzną między 26 a 30 lat ( 33% wskazań) z wyższym wykształceniem i mieszkańcem województwa mazowieckiego.Najczęściej prowadzi działalność gospodarczą w informatyce i oprogramowaniu, a nieco rzadziej w marketingu, reklamie czy public relations. Jest on najczęściej przedsiębiorcą lub freelancerem.
Coworker obsługuje zwykle małe firmy do 50 osób. Co trzeci z nich posiada pracowników/współpracowników, którzy zwykle są zatrudnieni na umowę o dzieło. Większość coworkerów działa na rynku krajowym i najczęściej jest w branży między rok a trzy lata. 65% z nich jest zadowolonych ze swojego dochodu. Coworkerzy patrzą z optymizmem w przyszłość – 72% prognozuje wzrost dochodu w ciągu najbliższego roku.
Główne przeszkody w prowadzeniu firmy coworkerzy upatrują w biurokracji i konieczności samodzielnego pozyskiwania zleceń. Ich największe koszty generuje ZUS oraz podatki;
- Blisko 70% coworkerów zatrudnia biuro rachunkowe do prowadzenia księgowości, a 8% robi to samodzielnie;
- Jako główny powód samodzielnego prowadzenia księgowości wymieniano małą liczbę dokumentów oraz posiadanie pomocy ze strony innej osoby.
- We współpracy z biurem rachunkowym najczęstszym wymienianym problem (przez 15% respondentów) jest niezadowalające doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów i podatków oraz utrudniony dostęp do dokumentów ( 8%)
- Aż 30% coworkerów rozważa wprowadzenie aplikacji internetowej do samodzielnego prowadzenia księgowości. Potencjalnymi czynnikami zachęcającymi do rozważenia aplikacji online są: łatwość/ intuicyjność obsługi oraz niższa cena niż w przypadku tradycyjnej księgowości;
Korzystanie z biura coworkingowego
Źródłem informacji o istnieniu biur coworkingowych dla zdecydowanej większości ankietowanych (73%) jest Internet, rzadziej znajomi (36%) oraz prasa (18%). 34% ankietowanych korzysta z biura coworkingowego ponad pół roku, a 32% od ponad miesiąca do pół roku.
Tylko 15% ankietowanych jest klientami biur coworkingowych ponad rok, a 19% korzysta z biura nie dłużej niż miesiąc.
Większość coworkerów posiada abonament miesięczny na korzystanie z biura (59%), rzadziej wynajmują oni biurko na godziny (17%) czy umawiają się tylko na spotkania (8%).
Coworkerzy najczęściej korzystają z biur codziennie (43%) lub kilka razy w tygodniu (41%).
Powody skorzystania z biura coworkingowego
Najczęstszym powodem korzystania z biura coworkingowego jest chęć oddzielenia pracy od życia prywatnego (71%) oraz poszukiwanie warunków do efektywnej pracy (50%).
43% ankietowanych jako powód korzystania z biura wskazuje dobre warunki do spotkań biznesowych i możliwość nawiązania interesujących kontaktów. Coworkerzy doceniają też niskie opłaty za powierzchnię biurową (41%).
Branża i aktywność zawodowa
Coworkerzy to najczęściej osoby prowadzące działalność w informatyce/oprogramowaniu (21%), marketingu, reklamie oraz public relations (17%). W większości prowadzą działalność gospodarczą (57%), ale są też osoby zatrudnione
na umowę o pracę (33%) czy umowę cywilnoprawną (24%). Najczęściej jednak określają swój status zawodowy jako przedsiębiorca (48%) oraz freelancer (44%).
Pracownicy
Coworkerzy w większości pracują samodzielnie i nie zatrudniają pracowników (63%). W innym przypadku współpraca najczęściej oparta jest na umowie o dzieło (35%) lub umowie o pracę (23%).
Klienci
Pytani o ilość obsługiwanych klientów, to ankietowani coworkerzy wskazywali najczęściej na przedział od 2-5 (35%) oraz powyżej 10 (30%). Tylko z jednym klientem współpracuje 20% ankietowanych.
Klientami coworkerów najczęściej są małe firmy (56%) oraz mikrofirmy (42%), natomiast 28% respondentów pracuje dla dużych firm, a 21% dla korporacji.
Staż i obszar działalności
Większość coworkerów zdecydowała się na taką formę działalności żeby mieć wpływ na to czym się zajmuje (66%) oraz ze względu na brak szefa i niezależność (59%).
Z badania wynika, że coworkerzy najczęściej prowadzą działalność na rynku krajowym (41%), od 1-3 lat (39%).
Dochód
Średnie miesięczne dochody coworkerów znajdują się najczęściej w przedziale powyżej 4 000 – 6 000 zł netto. Z pytań o ocenę satysfakcji finansowej wynika, że 65% ankietowanych jest zadowolonych ze swoich dochodów, a 72% z nich spodziewa się wzrostu dochodu w stosunku do poprzedniego roku.
Prowadzenie księgowości
Ponad połowa ankietowanych coworkerów samodzielnie wystawia faktury i rachunki za pomocą aplikacji desktopowych, a 23% korzysta z aplikacji online.
Do prowadzenia księgowości 68% coworkerów zatrudnia biuro rachunkowe, a 27% rozlicza się samodzielnie, z czego 7% za pomocą aplikacji online.
Samodzielne prowadzenie księgowości
O samodzielnym prowadzeniu księgowości przez ankietowanych coworkerów zdecydowała mała ilość dokumentów (65%) oraz posiadanie osoby, która pomaga w prowadzeniu księgowości (55%).
Biuro rachunkowe
Za niedogodność we współpracy z biurem rachunkowym ankietowani uważają niski poziom doradztwa w zakresie optymalizacji kosztów i podatków (15%) oraz utrudniony dostęp do dokumentów (8%).
Aplikacje online
Aż 30% coworkerów rozważa zmianę sposobu prowadzenia księgowości na aplikację online. Za czynniki zachęcające do takiej zmiany ankietowani najczęściej wskazywali: łatwość/intuicyjność obsługi (39%) oraz niższą niż w przypadku tradycyjnej księgowości cenę.
Problemy w prowadzeniu Firmy
Największą przeszkodą w prowadzeniu firmy zdaniem ankietowanych są biurokracja (23%), konieczność samodzielnego pozyskiwania zleceń (20%) oraz opóźnienia w płatnościach ze strony klientów (20%).
Największym kosztem dla firmy jest według respondentów ZUS (58%) oraz podatki (46%).
Dane demograficzne
Jak wynika z badania z biur coworkingowych korzystają najczęściej osoby w wieku 26-30 lat (33%), z wyższym wykształceniem (52%), najczęściej mężczyźni (64%).
Coworking jest najbardziej popularny w woj. Mazowieckim.
Partnerzy badania
Cytowanie badania lub jego części możliwe jest pod warunkiem podania źródła: 4P research mix na zlecenie www.inFakt.pl
Kontakt prasowy
Piotr Sarota konsultant public relations SAROTA PR – agencja public relations Tel.: +48 12 684 12 68 Kom. +48 606 895 326 Email: piotr(at)sarota.pl www.sarota.pl | Katarzyna Tomczak senior account manager Tel. +48 12 290 04 98 Kom. +48 662 858 219 Email: katarzyna.tomczak(at)sarota.pl |
Podziel się nim ze znajomymi