Błędny paragon – w jaki sposób mogę go anulować?
Wiele uwagi poświęciliśmy kwestiom związanych z wystawianiem, anulowaniem lub korygowaniem faktur. Nadszedł czas na ukłon w stronę przedsiębiorców posługujących się kasą fiskalną. Skupmy się na jednym z najczęściej zadawanych pytań – jak poprawnie anulować błędny paragon?
Każdy popełnia błędy
Gdy dokonujemy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej lub będących rolnikami ryczałtowymi, przeprowadzoną transakcję musimy zarejestrować na kasie fiskalnej, a następnie wydrukować paragon (o ile nie mamy możliwości skorzystania ze zwolnienia). I tutaj dochodzimy do sytuacji, w której możemy popełnić błąd. Dotyczy on często:
- stawki podatku VAT
- kwoty sprzedaży
- rodzaju i liczby towaru lub usługi.
Najdotkliwszym konsekwencją jest fakt, że nie ma żadnej możliwości, aby błędną transakcję wycofać lub anulować na kasie fiskalnej. Do niedawna nie istniały przepisy regulujące postępowanie w takiej właśnie sytuacji. W 2013 roku wprowadzono specjalne rozporządzenie, które reguluje poruszaną kwestię.
Przedsiębiorca prowadzi 2 ewidencje
W myśl nowych przepisów przedsiębiorca, który posługuje się kasą fiskalną, zobligowany jest do prowadzenia 2 ewidencji:
- ewidencji zwrotów i reklamacji
- ewidencji oczywistych pomyłek – i to właśnie ta księga jest dla nas istotna.
Paragon trafia do ewidencji pomyłek
Aby anulować paragon należy dokonać wpisu do ewidencji oczywistych pomyłek, która zawiera:
- wartość sprzedaży brutto
- kwotę VAT
- krótki opis przyczyny błędu
- oryginał paragonu.
Następnie błędnie dokonaną transakcję wprowadzamy raz jeszcze na kasę fiskalną.
Anulowanie paragonu w KPiR
A jak z powyższą sytuacją poradzić sobie w Księdze Przychodów i Rozchodów? Bardzo prosto, ponieważ w KPiR nie ujmuje się poszczególnych paragonów wystawionych przez podatnika, a tylko ich zbiorcze zestawienie w postaci raportu fiskalnego – zazwyczaj miesięcznego. Dzięki prawidłowo prowadzonej ewidencji możemy wprowadzić skorygowaną wartość sprzedaży.
Chcesz rozliczać przychody w prosty sposób?
- Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości online.
- Wystaw bezbłędną e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
- 6 dni w tygodniu możesz pytać o radę naszych specjalistów przez email lub telefonicznie.
- Rozliczaj się samodzielnie lub inFakt ułatwi Ci wybór sprawdzonego księgowego.
Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.
Podziel się nim ze znajomymi