10 najczęstszych pytań o UBD
Tematem tego opracowania jest 10 najczęstszych pytań o UBD? Jakie pytania najbardziej nas nurtują? O czym warto wiedzieć i pamiętać?
10 najczęstszych pytań o UBD
1. Co się stanie jeśli dokument zbiorczy PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-RZ lub PIT-40Z będzie zawierał błąd?
Dokument zbiorczy w formacie XML stanowi integralną całość i jeżeli błędna jest jedna z jego sekcji (np. dane dot. jednego z podatników), to cały dokument zbiorczy zostanie odrzucony (status „401 – Weryfikacja negatywna – dokument niezgodny ze schematem xsd„).
2. Czy można zaimportować do formularza PDF dane XML zawierające kilkadziesiąt PIT-11 celem wysyłki do UBD?
Nie. Na portalu nie ma interaktywnych formularzy pdf, które dotyczyłyby wzorów deklaracji wielopozycyjnych tj. PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-40Z i PIT-RZ. Do dokumentów interaktywnych pdf (w tym PIT-11) można importować z pliku xml dane wyłącznie dla pojedynczych dokumentów.
3. W jaki sposób podpisać dokument wysyłany do UBD?
Dla dokumentów elektronicznych składanych do UBD wymagane jest ich podpisanie za pomocą:
- kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
- dane autoryzujące przez płatnika będącego osobą fizyczną.
4. Działanie UBD – aplikacja www czy aplikacja instalowana na komputerze?
UBD działa jako udostępnione usługi Web Services (bramki testowe i produkcyjne). Dokumenty przesyłane do systemu przez aplikacje własne podatników (wywołanie odpowiednich operacji usług WS) muszą być w formacie XML, z kodowaniem znaków UTF-8 i opatrzone podpisem elektronicznym (kwalifikowanym lub danymi autoryzującymi).
5. Czy wprowadzenie bramki UBD oznacza likwidację bramki e-Deklaracji?
Obecnie nie, ale docelowo zakłada się, że UBD będzie podstawową bramką do przesyłania dokumentów droga elektroniczną do systemu e-Deklaracje. Na ten moment obie bramki stanowią składniki jednego systemu e-Deklaracje i będą funkcjonować równolegle, a przesłane dokumenty elektroniczne podatnika po zakończonej pozytywnie weryfikacji zawsze trafią do, wskazanej w złożonym dokumencie elektronicznym, jednostki administracji skarbowej (urząd skarbowy).
6. Czy w bramce UBD dokumenty będą podpisywane tak jak przez bramkę e-Deklaracji?
Tak. Dokumenty elektroniczne składane do systemu e-Deklaracje muszą być podpisane, co jest jednym z warunków na ich poprawną weryfikację. Szczegóły zostały zamieszczone w specyfikacjach wejścia-wyjścia (strona www.portalpodatkowy.mf.gov.pl zakładka „e-Deklaracje”, sekcja „Do pobrania”).
7. Czy otrzymam potwierdzenie poprawnej wysyłki?
Tak, będzie przesyłane UPO, które stanowi dowód i potwierdzenie terminowego złożenia deklaracji.
8. Co oznacza komunikat błędu 409?
W przypadku pojawienia się komunikatu błędu o statusie „409″ należy zweryfikować kolejność działań dla dokumentu zbiorczego.
Prawidłowa kolejność dla przygotowania i przesłania zbiorczych dokumentów:
- poprawny XML
- archiwizacja do ZIP
- podpisanie w formacie XAdES
- zakodowanie do base64Binary
- wysłanie na bramkę UBD
- sprawdzenie statusu
- dla statusu „200″ pobranie UPO
lub
dla statusu błędu poprawienie danych i ponowne przesłanie (pkt 5).
9. Jaki jest maksymalny rozmiar dokumentu wysyłanego do UBD?
10. Czy składając korektę można dołączyć ORD-ZU?
Korekta zawsze dotyczy pojedynczego dokumentu i może zawierać załącznik ORD-ZU. Przypomnę, że nie jest możliwe złożenie korekty dla dokumentu zbiorczego do UBD (schematy dokumentów zbiorczych nie przewidują składania korekt). Korekta danych dotyczących konkretnego podatnika z dokumentu zbiorczego PIT-11Z możliwa jest poprzez złożenie korekty PIT-11 na dotychczasowych zasadach do bramki e-Deklaracje.
Podziel się nim ze znajomymi